Važna napomena: Tekst u nastavku služi isključivo u informativne svrhe. Agencija za nekretnine Terra dalmatica d.o.o. ne preuzima odgovornost za pravne ili porezne posljedice postupaka čitatelja temeljenih na ovim informacijama. S obzirom da se zakoni i propisi često mijenjaju, preporučujemo da kontaktirate kvalificiranog pravnog savjetnika.
Osobni identifikacijski broj (OIB) omogućuje učinkovito funkcioniranje administrativnog sustava u Hrvatskoj. Za strance OIB nije samo tehnička formalnost nego nužan preduvjet za obavljanje mnogih važnih aktivnosti, Provjerite kako ga možete ishoditi. Osobni identifikacijski broj (OIB) dodjeljuje se kako hrvatskim građanima, tako i stranim fizičkim i pravnim osobama.
Osobni identifikacijski broj ili OIB je stalna identifikacija oznaka obveznika osobnoga identifikacijskog broja koju korisnici osobnoga identifikacijskog broja koriste u službenim evidencijama, u svakodnevnom radu i kod razmjene podataka. Osobni identifikacijski broj određuje i dodjeljuje Ministarstvo financija, Porezna uprava. Određivanje i dodjeljivanje osobnoga identifikacijskog broja provodi se bez ikakvog troška fizičkih i pravnih osoba kojima se dodjeljuje.
Što je OIB i zašto je važan?
OIB ili osobni identifikacijski broj se koristi kao stalna identifikacijska oznaka svake osobe koju tijela javne uprave koriste u službenim evidencijama u svakodnevnom radu i kod razmjene podataka. OIB je u hrvatski pravni sustav uveden zbog potrebe usklađivanja hrvatskog poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije. Naime, jedinstveni matični broj građana ili JMBG se sastoji od 13 znamenki te zato nije zadovoljio europski kriterij od 12 znamenki s obzirom na to da osobni identifikacijski broj za potrebe međunarodne razmjene podataka ne smije imati više od 12 znamenki uz dodanu oznaku zemlje HR.
Detaljni postupak dobivanja OIB-a
Stranci koji trebaju OIB (Osobni identifikacijski broj) mogu ga dobiti slijedeći ove korake:
1. Podnošenje zahtjeva
Zahtjev za dodjelu OIB-a može se podnijeti na tri načina:
- Osobno: U bilo kojem nadležnom područnom uredu u Hrvatskoj.
- Preko diplomatskih predstavništava: Ako se stranac nalazi izvan Hrvatske, zahtjev može podnijeti preko hrvatskih veleposlanstava ili konzulata. Ovdje potražite popis diplomatskih predstavništva u Hrvatskoj.
- Online: U posebnim slučajevima moguće je podnijeti zahtjev elektroničkim putem putem obrasca dostupnog na službenim stranicama Porezne uprave.
2. Prikupljanje dokumentacije
Pri podnošenju zahtjeva potrebno je priložiti:
- Zahtjev za određivanjem i dodjeljivanjem OIB-a
- Kopiju putovnice ili drugog važećeg identifikacijskog dokumenta (originalni dokument daje se kasnije na uvid službeniku)
- Kontakt podatke (adresa, e-mail, telefonski broj).
- Punomoć (ako zahtjev podnosi ovlaštena osoba u ime stranca)
- Europska osobna iskaznica (ako pojedinac nema putovnicu) ili
- Identifikacijski dokument iz države državljanstva uz dokaz o pripadajućem državljanstvu.
Ako OIB želi ishoditi strana pravna osoba, onda je osim Zahtjev za određivanjem i dodjeljivanjem OIB-a i Akt o osnivanju (ako se OIB ishodi u ime trgovačkog društva). Zahtjevi su dostupni na hrvatskom engleskom i njemačkog jeziku, a dostupni su za preuzimanje putem službene web stranice Porezne uprave.
U roku od osam dana trebali biste putem e-maila dobiti svoj OIB. Imajte na umu da se potvrda o dodijeljenom OIB-u ne šalje elektroničkom poštom. Za preuzimanje potvrde o OIB-u potrebno je osobno posjetiti Poreznu upravu.
Porezna uprava će vas obavijestiti o terminu i lokaciji gdje možete preuzeti potvrdu. Prilikom dolaska morate donijeti originalne dokumente koje ste prethodno priložili uz zahtjev putem web obrasca.
Kontekst korištenja OIB-a
OIB igra ključnu ulogu u svakodnevnom administrativnom životu u Hrvatskoj jer povezuje sve pravne, financijske i porezne aktivnosti pojedinca u jedinstven sustav. Osim što služi kao identifikator u komunikaciji s državnim institucijama, OIB omogućuje transparentnost i jednostavnije upravljanje osobnim obavezama, čime postaje nezamjenjiv alat za svakodnevne administrativne potrebe.
Sukladno tome neophodan je u sljedećim situacijama:
- Otvaranje bankovnog računa: Svaka financijska transakcija povezana je s OIB-om.
- Kupnja nekretnine: Stranci koji žele kupiti nekretninu moraju imati OIB kako bi izvršili prijenos vlasništva.
- Zapošljavanje: OIB je obvezan za sklapanje ugovora o radu i obračun poreza.
- Zdravstveno osiguranje: Za pristup sustavu javnog zdravstva potreban je OIB.
- Prijava poreza: Bez OIB-a nije moguće ispuniti porezne obveze.
- Otvaranje tvrtke
Važnost OIB-a leži u tome što omogućuje povezivanje svih pravnih i financijskih aktivnosti u jedinstven sustav, čime se osigurava transparentnost i učinkovitost.
Primjeri iz prakse
Radi lakšeg razumijevanja postupka dobivanja OIB-a u Hrvatskoj donosimo par primjera:
Primjer 1: Državljanin Njemačke želi kupiti apartman u Dalmaciji. Prije nego što može potpisati ugovor o kupnji i registrirati vlasništvo, mora dobiti OIB. Svoju dokumentaciju predaje u poreznom uredu u Splitu i OIB dobiva isti dan. Zahtjev je moguće preuzeti na službenoj web stranici Porezne uprave.
Primjer 2: S druge strane, recimo da državljanka SAD-a dolazi u Hrvatsku radi posla. Njezin poslodavac zahtijeva otvaranje računa u banci za isplatu plaće. Prilikom posjeta poreznom uredu u Zagrebu dobiva OIB za manje od jednog sata, nakon čega otvara račun u banci.
Službeni izvori i korisni linkovi
- Porezna uprava Republike Hrvatske, područni ured Zagreb
- web stranica: https://www.porezna-uprava.hr
- telefonski broj: +385 (0)1 6501-111
- Ministarstvo vanjskih i europskih poslova; Diplomatske misije i konzularni uredi
- web stranica: https://mvep.gov.hr/diplomatske-misije-i-konzularni-uredi/22957
- telefonski broj: +385 (0)1 4569 964
Najčešće postavljena pitanja
Što ako izgubim OIB?
OIB nije moguće "izgubiti" jer ostaje isti cijeli život. Ako izgubite dokument s OIB-om, kontaktirajte Poreznu upravu za izdavanje novog dokumenta.
Je li moguće dobiti OIB bez fizičkog dolaska u Hrvatsku?
Da, zahtjev možete podnijeti preko diplomatskih predstavništava ili ovlaštenih osoba s punomoći.
Kako ažurirati podatke vezane uz OIB?
Promjene adrese ili drugih podataka vezanih uz OIB prijavljuju se u poreznom uredu ili putem ovlaštenih kanala Porezne uprave.
Tražite nekretninu u Hrvatskoj?
Pogledajte našu ponudu vila, kuća, stanova, zemljišta i poslovnih prostora
Moglo bi vas još zanimati